Методичні рекомендації документування порушень правил рибальства
Розроблені ТРГО "Громада рибалок Теребовлянщини" та Теребовлянським РВ МВС. Березень 2010р.
І. Законодавчі підстави
У відповідності до Закону України «Про міліцію», статті 1 : «Міліція в Україні – державний озброєний орган виконавчої влади, який захищає життя, здоров´я, права і свободи громадян, власність, природнє середовище, інтереси суспільства і держави від протиправних посягань». У статтях 2 та 10 зазначено, що до основних завдань та обов´язків міліції відноситься запобігання правопорушенням та їх припинення. У відповідності до ст..11 п.8 міліція має право передавати матеріали про адміністративні правопорушення на розгляд інших державних органів.
Слід зазначити, що контроль за дотриманням правил рибальства покладений на ОВС іншими законодавчими актами України. Дізнання й слідство по ст..249(Незаконне заняття рибним , звіриним або іншим водним добувним промислом) у відповідності до ч.2 ст.112 КПК покладено на ОВС.
ІІ.Порядок документування
У відповідності до КУпАП міліція немає права складати протокол за ст..85 КУпАП. Однак документування порушення проводиться керуючись іншими статтями КУпАП. Так, ст..262 передбачає, що ОВС при виявленні порушень рибальства і охорони рибних запасів та ін.. порушень законодавства про охорону й використання тваринного світу правомочні здійснювати адміністративне затримання та на підставі ст..264 проводити особистий огляд, огляд речей, ручної кладі, знарядь полювання і лову риби, добутої продукції, транспортних засобів та ін.. предметів, який здійснюється, як правило, у присутності особи, у власності(володінні) якої вони є. У невідкладних випадках зазначені речі, предмети можуть бути піддані оглядові з участю двох понятих під час відсутності власника.
Про вилучення речей, що є знаряддям або безпосереднім об´єктом правопорушення та речей виявлених під час затримання, особистого огляду на підставі ст..265 складається протокол. Якщо на місці неможна встановити особу порушника, працівники міліції у відповідності до ст..259 можуть доставляти осіб, які вчинили порушення правил рибальства і охорони рибних запасів у міліцію чи в приміщення виконавчого органу сільської, селищної рад.
Для документування порушень залучаються двоє понятих та засоби фото-відео зйомки, засоби вимірювання та зважування( лінійка, рулетка з міліметровим поділом, електронна вага). При виявленні порушення та особи, яка його вчинила, складаються слідуючі документи : протокол виявлення та вилучення речей(сітка, плавзасіб,електровудка тощо); протокол огляду місця події(при значній кількості виловленої риби); схема до протоколу огляду місця події(при значній к-сті добутої риби);пояснення порушника(час і засіб прибуття, знаряддя лову, подальші наміри використання незаконно добутої риби, знання чи незнання заборон); пояснення понятих; протокол замірювання(зважування) риби( з вказанням виду риб); фото-відеоматеріали; складається рапорт(працівниками ОВС). Зібрані матеріали, після доповіді начальнику ОВС, супровідною направляються до територіального підрозділу рибоохорони для складання протоколу та винесення постанови або направлення справи на розгляд суду за місцем вчинення порушення. Вилов риби на водоймах, які перебувають в оренді, без дозволу, забороненими способами, кваліфікується як крадіжка чужого майна.
Стаття 85. Порушення правил використання об´єктів тваринного світу(КУпАП)
Частина 1.Виготовлення та збут заборонених знарядь добування об´єктів тваринного або рослинного світу.
Виготовлення, збут заборонених знарядь добування об´єктів тваринного або рослинного світу, а також збут незаконно добутої продукції(сітки, риба, капкани тощо) – тягнуть за собою накладення штрафу від 9 до 21 неоподаткованих мінімумів доходів громадян(НМДГ) з конфіскацією цих знарядь, матеріалів та засобів для їх виготовлення.
Частина 3.Порушення правил рибальства.
Порушення цих правил тягне за собою попередження або накладення штрафу на громадян від 2-х до 10-ти НМДГ і попередження або накладення штрафу на посадових осіб – від 10-ти до 30-ти НМДГ( розглядають рибінспекція, екологічні служби).
Частина 4. Грубе порушення правил рибальства.
Рибальство із застосуванням вогнепальної зброї, електроструму, вибухових або отруйних речовин, інших заборонених знарядь лову, промислових знарядь лову особами, які не мають дозволів на промисел, вилов водних живих ресурсів у розмірах, що перевищують встановлені ліміти або встановлену правилами любительського і спортивного рибальства добову норму вилову – тягне за собою накладення штрафу на громадян від 20-ти до 40-ка НМДГ з конфіскацією знарядь і засобів вчинення правопорушення, які є приватною власністю порушника, незаконно добутих водних живих ресурсів чи без таких і посадових осіб за такі ж діяння – від 30-ти до 50-ти НМДГ з конфіскацією знарядь і засобів вчинення правопорушення , які є приватною власністю порушника , та незаконно добутих водних живих ресурсів чи без таких.(Розглядає суд).
26.012009р. МВС України, разом з Міністерством економіки України, Державною податковою адміністрацією України та Державним комітетом України з питань технічного регулювання та споживчої політики підписано Наказ №38/19/16/39 «Про доповнення пункту 47 Правил торгівлі на ринках», який був зареєстрований у Мінюсті України 26.02.2009р. №183/16199.
Відповідно до цього наказу на ринках України забороняється продаж браконьєрських знарядь добування риби і наземних тварин – капканів, самоловів, острог, драчів, «телевізорів», «екранів», вентерів, «косинок», різноманітних ліскових сіток – доріжок, китайок, ін.. Порушення цього підзаконного акту підлягає під ст..159(порушення правил торгівлі на ринках) КУпАП.
З Кримінального кодексу України
Ст.249 : частина 1. Незаконне заняття рибним, звіриним або іншим водним добувним промислом, якщо цим заподіяно істотну шкоду – карається штрафом від 100 до 200 НМДГ або обмеженням волі на строк до 3-х років, з конфіскацією знарядь і засобів промислу та всього добутого.
Частина 2. Ті самі діяння , якщо вони вчинені із застосуванням вибухових, отруйних речовин, електроструму або іншим способом масового знищення риби, звірів чи інших видів тваринного світу , або особою, раніше судимою за злочин , передбачений цією статтею , - карається штрафом від 200-х до 400-х НМДГ або обмеженням волі на строк до 3-х років, або позбавленням волі на той самий строк, з конфіскацією знарядь і засобів промислу та всього добутого.
Особи уповноважені розглядати справи про порушення правил рибальства згідно Кодексу України про адміністративні правопорушення(КУпАП)
Ст.255.У справах про адміністративні правопорушення, що розглядаються органами, зазначеними в ст..218 – 221 цього Кодексу, протоколи про правопорушення мають право складати уповноважені на те посадові особи :
- органів рибоохорони(статті 85, 85-1, 88-1, ст..164 – в частині порушення порядку провадження господарської діяльності, пов´язаної з добуванням і використанням риби та ін.. водних живих ресурсів);
- органів мисливського господарства(ст..85, 85-1, 88-1);
- органів спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади в галузі екології та природних ресурсів(ст..85, 85-1, 88, 88-1, 88-2, 90, 91);
У випадках, прямо передбачених законом, протоколи про адміністративні правопорушення можуть складати також посадові особи інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування і представники органів самоорганізації населення.
Ст.240.Органи рибоохорони розглядають справи про адмінпорушення, пов´язані з порушенням правил рибальства та охорони рибних запасів , передбачених статтями 50, 85-3, 86-1, 91-2, 188-5 цього Кодексу.
Від імені органів рибоохорони розглядати справи про адмінправопорушення й накладати адмінстягнення мають право : керівник спеціально уповноваженого органу виконавчої влади у галузі рибного господарства та його заступники, начальники басейнових управлінь по охороні , відтворенню рибних ресурсів і регулюванню рибальства та їх заступники, начальники відділів рибоохорони зазначених басейнових управлінь, начальники державних інспекцій рибоохорони, старші державні інспектори та державні інспектори рибоохорони( стаття 240 із змінами, внесеними згідно з Указом ПВР №2010-11 від 03.04.86р., в редакції Закону №81/96 – ВР від 06.03.96р., із змінами, внесеними згідно із Законами №2342-ІІІ(2342-14) від 05.04.2001р., №1122-ІV(1122-15) від11.07 ).
Ст.242-1.Органи спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у галузі екології та природних ресурсів України розглядають справи про адмінпорушення , передбачені ст..85, ч.1, ч.3.
Від імені вказаних органів розглядати справи про адмінпорушення і накладати адмінстягнення мають право : працівники органів охорони навколишнього природного середовища – головний держінспектор України та його заступники; головні держінспектори АР Крим, областей, міст Київ та Севастополь та їх заступники; головні держінспектори Чорного та Азовського морів та їх заступники; старші держінспектори; держінспектори.
Старші держінспектори та держінспектори мають право накладати штраф до 3-х НМДГ за правопорушення, передбачені ст..85 ч.3; штраф до 7-ми НМДГ може стягуватись на місці.
Розроблені ТРГО "Громада рибалок Теребовлянщини" та Теребовлянським РВ МВС. Березень 2010р.
І. Законодавчі підстави
У відповідності до Закону України «Про міліцію», статті 1 : «Міліція в Україні – державний озброєний орган виконавчої влади, який захищає життя, здоров´я, права і свободи громадян, власність, природнє середовище, інтереси суспільства і держави від протиправних посягань». У статтях 2 та 10 зазначено, що до основних завдань та обов´язків міліції відноситься запобігання правопорушенням та їх припинення. У відповідності до ст..11 п.8 міліція має право передавати матеріали про адміністративні правопорушення на розгляд інших державних органів.
Слід зазначити, що контроль за дотриманням правил рибальства покладений на ОВС іншими законодавчими актами України. Дізнання й слідство по ст..249(Незаконне заняття рибним , звіриним або іншим водним добувним промислом) у відповідності до ч.2 ст.112 КПК покладено на ОВС.
ІІ.Порядок документування
У відповідності до КУпАП міліція немає права складати протокол за ст..85 КУпАП. Однак документування порушення проводиться керуючись іншими статтями КУпАП. Так, ст..262 передбачає, що ОВС при виявленні порушень рибальства і охорони рибних запасів та ін.. порушень законодавства про охорону й використання тваринного світу правомочні здійснювати адміністративне затримання та на підставі ст..264 проводити особистий огляд, огляд речей, ручної кладі, знарядь полювання і лову риби, добутої продукції, транспортних засобів та ін.. предметів, який здійснюється, як правило, у присутності особи, у власності(володінні) якої вони є. У невідкладних випадках зазначені речі, предмети можуть бути піддані оглядові з участю двох понятих під час відсутності власника.
Про вилучення речей, що є знаряддям або безпосереднім об´єктом правопорушення та речей виявлених під час затримання, особистого огляду на підставі ст..265 складається протокол. Якщо на місці неможна встановити особу порушника, працівники міліції у відповідності до ст..259 можуть доставляти осіб, які вчинили порушення правил рибальства і охорони рибних запасів у міліцію чи в приміщення виконавчого органу сільської, селищної рад.
Для документування порушень залучаються двоє понятих та засоби фото-відео зйомки, засоби вимірювання та зважування( лінійка, рулетка з міліметровим поділом, електронна вага). При виявленні порушення та особи, яка його вчинила, складаються слідуючі документи : протокол виявлення та вилучення речей(сітка, плавзасіб,електровудка тощо); протокол огляду місця події(при значній кількості виловленої риби); схема до протоколу огляду місця події(при значній к-сті добутої риби);пояснення порушника(час і засіб прибуття, знаряддя лову, подальші наміри використання незаконно добутої риби, знання чи незнання заборон); пояснення понятих; протокол замірювання(зважування) риби( з вказанням виду риб); фото-відеоматеріали; складається рапорт(працівниками ОВС). Зібрані матеріали, після доповіді начальнику ОВС, супровідною направляються до територіального підрозділу рибоохорони для складання протоколу та винесення постанови або направлення справи на розгляд суду за місцем вчинення порушення. Вилов риби на водоймах, які перебувають в оренді, без дозволу, забороненими способами, кваліфікується як крадіжка чужого майна.
Стаття 85. Порушення правил використання об´єктів тваринного світу(КУпАП)
Частина 1.Виготовлення та збут заборонених знарядь добування об´єктів тваринного або рослинного світу.
Виготовлення, збут заборонених знарядь добування об´єктів тваринного або рослинного світу, а також збут незаконно добутої продукції(сітки, риба, капкани тощо) – тягнуть за собою накладення штрафу від 9 до 21 неоподаткованих мінімумів доходів громадян(НМДГ) з конфіскацією цих знарядь, матеріалів та засобів для їх виготовлення.
Частина 3.Порушення правил рибальства.
Порушення цих правил тягне за собою попередження або накладення штрафу на громадян від 2-х до 10-ти НМДГ і попередження або накладення штрафу на посадових осіб – від 10-ти до 30-ти НМДГ( розглядають рибінспекція, екологічні служби).
Частина 4. Грубе порушення правил рибальства.
Рибальство із застосуванням вогнепальної зброї, електроструму, вибухових або отруйних речовин, інших заборонених знарядь лову, промислових знарядь лову особами, які не мають дозволів на промисел, вилов водних живих ресурсів у розмірах, що перевищують встановлені ліміти або встановлену правилами любительського і спортивного рибальства добову норму вилову – тягне за собою накладення штрафу на громадян від 20-ти до 40-ка НМДГ з конфіскацією знарядь і засобів вчинення правопорушення, які є приватною власністю порушника, незаконно добутих водних живих ресурсів чи без таких і посадових осіб за такі ж діяння – від 30-ти до 50-ти НМДГ з конфіскацією знарядь і засобів вчинення правопорушення , які є приватною власністю порушника , та незаконно добутих водних живих ресурсів чи без таких.(Розглядає суд).
26.012009р. МВС України, разом з Міністерством економіки України, Державною податковою адміністрацією України та Державним комітетом України з питань технічного регулювання та споживчої політики підписано Наказ №38/19/16/39 «Про доповнення пункту 47 Правил торгівлі на ринках», який був зареєстрований у Мінюсті України 26.02.2009р. №183/16199.
Відповідно до цього наказу на ринках України забороняється продаж браконьєрських знарядь добування риби і наземних тварин – капканів, самоловів, острог, драчів, «телевізорів», «екранів», вентерів, «косинок», різноманітних ліскових сіток – доріжок, китайок, ін.. Порушення цього підзаконного акту підлягає під ст..159(порушення правил торгівлі на ринках) КУпАП.
З Кримінального кодексу України
Ст.249 : частина 1. Незаконне заняття рибним, звіриним або іншим водним добувним промислом, якщо цим заподіяно істотну шкоду – карається штрафом від 100 до 200 НМДГ або обмеженням волі на строк до 3-х років, з конфіскацією знарядь і засобів промислу та всього добутого.
Частина 2. Ті самі діяння , якщо вони вчинені із застосуванням вибухових, отруйних речовин, електроструму або іншим способом масового знищення риби, звірів чи інших видів тваринного світу , або особою, раніше судимою за злочин , передбачений цією статтею , - карається штрафом від 200-х до 400-х НМДГ або обмеженням волі на строк до 3-х років, або позбавленням волі на той самий строк, з конфіскацією знарядь і засобів промислу та всього добутого.
Особи уповноважені розглядати справи про порушення правил рибальства згідно Кодексу України про адміністративні правопорушення(КУпАП)
Ст.255.У справах про адміністративні правопорушення, що розглядаються органами, зазначеними в ст..218 – 221 цього Кодексу, протоколи про правопорушення мають право складати уповноважені на те посадові особи :
- органів рибоохорони(статті 85, 85-1, 88-1, ст..164 – в частині порушення порядку провадження господарської діяльності, пов´язаної з добуванням і використанням риби та ін.. водних живих ресурсів);
- органів мисливського господарства(ст..85, 85-1, 88-1);
- органів спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади в галузі екології та природних ресурсів(ст..85, 85-1, 88, 88-1, 88-2, 90, 91);
У випадках, прямо передбачених законом, протоколи про адміністративні правопорушення можуть складати також посадові особи інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування і представники органів самоорганізації населення.
Ст.240.Органи рибоохорони розглядають справи про адмінпорушення, пов´язані з порушенням правил рибальства та охорони рибних запасів , передбачених статтями 50, 85-3, 86-1, 91-2, 188-5 цього Кодексу.
Від імені органів рибоохорони розглядати справи про адмінправопорушення й накладати адмінстягнення мають право : керівник спеціально уповноваженого органу виконавчої влади у галузі рибного господарства та його заступники, начальники басейнових управлінь по охороні , відтворенню рибних ресурсів і регулюванню рибальства та їх заступники, начальники відділів рибоохорони зазначених басейнових управлінь, начальники державних інспекцій рибоохорони, старші державні інспектори та державні інспектори рибоохорони( стаття 240 із змінами, внесеними згідно з Указом ПВР №2010-11 від 03.04.86р., в редакції Закону №81/96 – ВР від 06.03.96р., із змінами, внесеними згідно із Законами №2342-ІІІ(2342-14) від 05.04.2001р., №1122-ІV(1122-15) від11.07 ).
Ст.242-1.Органи спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у галузі екології та природних ресурсів України розглядають справи про адмінпорушення , передбачені ст..85, ч.1, ч.3.
Від імені вказаних органів розглядати справи про адмінпорушення і накладати адмінстягнення мають право : працівники органів охорони навколишнього природного середовища – головний держінспектор України та його заступники; головні держінспектори АР Крим, областей, міст Київ та Севастополь та їх заступники; головні держінспектори Чорного та Азовського морів та їх заступники; старші держінспектори; держінспектори.
Старші держінспектори та держінспектори мають право накладати штраф до 3-х НМДГ за правопорушення, передбачені ст..85 ч.3; штраф до 7-ми НМДГ може стягуватись на місці.